شناسایی  نشانگر رتینوپاتی دیابتی  زودهنگام

 1 آوریل 2016-  محققان موسسه ی تحقیقات چشم Schepensبا همکاری محققان چشم و گوش ماساچوست نشان دادند که بین پاسخ معیوب myogenicعروق خونی در شبکیه - افزایش یا کاهش تنظیم فشارخون برای حفظ جریان خون در عروق شبکیه ی چشم- و ابتلا زود هنگام بیماران مبتلا به دیابت نوع  1 به رتینوپاتی دیابتی ارتباطی وجود دارد.

 یافته های این تحقیق در مجله ی Investigative Ophthalmology and Visual Science  بصورت  آنلاین منتشر شد.

این یافته ها مکانیزیمی را آشکار نمود که می تواند علت بروز زودهنگام و سریع رتینوپاتی دیابتی را در برخی از بیماران نسبت به سایرین توضیح دهد. علاوه بر این، کشف این مکانیسم می تواند به ابداع  درمانهایی برای به تأخیر انداختن یا جلوگیری از بروز زودهنگام رتینوپاتی دیابتی کمک کند.

دکتر Lorenziمحقق ارشد این تحقیق می گوید: در بیمارانی با پاسخ  myogenicنرمال، عروق  شبکیه  هنگامیکه فشارخون افزایش می یابد، منقبض می شوند تا جریان خون ثابتی از عروق  شبکیه عبور کرده و از تخریب رگهای کوچک در شبکیه جلوگیری شود، اما ما مشاهده کردیم که در نیمی از بیماران  دیابتی شرکت کننده در این تحقیقات، این عروق قادر به انقباض و تنظیم  جریان خون نبودند. درحقیقت  در برخی از بیماران عروق شبکیه متسع باقی می ماند و جریان  خون در شبکیه  افزایش یافته و سبب آسیب عروق خونی کوچک بر اثر فشار زیاد جریان خون و خونریزی و نشت مایع در شبکیه می گردد که از مشخصات رتینوپاتی دیابتی است. در این مطالعه  که یک مطالعه ی آینده نگر کوچک بود، محققان  به مدت چهار سال پاسخ myogenicعروق شبکیه ی 17 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 را بررسی کردند، این پاسخ  در نیمی از این بیماران، معیوب بود.

پنچ نفر از هفت بیماری که در آنها  پاسخ  myogenicمعیوب بود، رتینوپاتی دیابتی تسریع شده بود. دراین مطالعه همچنین گروه دیگری از بیماران مبتلا به  دیابت نوع 1 که به تازگی  به رتینوپاتی دیابتی مبتلا شده بودند، بررسی شدند. در میان این بیماران، پاسخ myogenicمعیوب تنها در آندسته از بیمارانی مشاهده  گردید که رتینوپاتی در آنها  درمدت کوتاهی پس از ابتلا به دیابت (کمتر از 15 سال) بروز کرده بود.

محققان امیدوارند با هدف قرار دادن پاسخ myogenicمعیوب و ابداع روش های درمانی جدید بتوانند  از ابتلا زودهنگام به رتینوپاتی دیابتی جلوگیری کنند، آنها معتقدند برای بررسی قابلیت پیش بینی این اختلال به مطالعات گسترده تری نیاز دارند.

 دکترلورنزی می گوید: درحال حاضر، هدف ما تولید  داروها  یا ابداع  مداخلاتی برای متوقف کردن یا جلوگیری از آغاز مرحله ی بالینی رتینوپاتی در بیمارانی است که به تازگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160401220709.htm